日本財団 図書館


作曲家・作品紹介

Profile of Composers/Descriptions

 

021-1.gif

 

李燦解

おお主よ、ここに私が

 

1945年韓国ソウル生まれ。延世大学で学士号を取得。アメリカ・ワシントンにあるアメリカ・カトリック大学で修士号と博士号(コースワーク)を取得した。最近韓国のアジア作曲連盟のジェネラル・セクレタリーに任命され、また21世紀音楽韓国協会会長、韓国音楽協会委員会メンバー、韓国女性作曲家協会副会長を務める。98年韓国国家作曲賞を受賞。現在アジア作曲家連盟事務局長。

《おお主よ、ここに私が》(3つの無伴奏合唱のための):この作品は、1984年にソウル音楽フェスティバルの委嘱で作曲され、韓国国立劇場のメイン・ホールで初演された。以来今日に至るまで、韓国の音楽劇場、大学、教会で何度も演奏されている。無伴奏で歌われ、男声合唱、女声合唱、混声合唱の3つの合唱から成る。

 

LEE Chan-Hae

O Lord, Here I am

 

Lee Chan-Hae was born in 1945 in Seoul, Korea. She received Bachelor's degree from Yonsei University. Also, she got her Master's degree and Ph. D. (course work) from the Catholic University of America in Washington, D. C., USA. Recently, she has appointed as General Secretary of Asian Composers League in Korea, and also President of the Korean Society of 21st Century Music, a board member of Korean Music Association and vice President of the Society of Korean Women Composers. She received the National Composition Prize of Korea in 1998. At present, she is Secretary General of Asian Composers League.

"O Lord, Here I Am" (For three choruses, a cappella): This piece was written by the commission of Seoul music festival and performed firstly at the main hall of korean national theater in 1984. Since that time on, this piece had been performed many times at musical theater, universities, and churches in Korea. This piece which is a cappella, is composed of three choruses-male, female, and mixed chorus.

 

021-2.gif

 

L.S.ペドウロ

神に歌う

 

1913年2月11日リザルのアンゴノ生まれ。38年フィリピン大学で作曲と吹奏楽指揮で音楽教育のディプロマ取得。47〜48年ジュリアード音楽院の大学院で作曲を学ぶ。フィリピン音楽大学の作曲・指揮学部の学部長となり、CEU、PWU、聖神学大学、聖テレサ大学、聖ポール大学などいくつかの音楽大学でも教えた。43〜45年メトロポリタン劇場のフィリピン劇団の音楽監督。80年からフィリピン音楽大学名誉教授(理論と作曲)。62年共和国文化遺産賞、リザル地方連盟・パセイ民間連盟・リザルプレスクラブの功労賞を受けた。64、67、70年にペン・コン楽団を連れて台北の文化ツアーを行い、台北国防吹奏楽団を客演指揮した。

《神に歌う》は、旧約聖書の詩篇に由来する、聖書でも人気のある一節に触発された賛美の歌である。「新しい歌を主に向けて歌え」。それは、私たちの魂から生ずる音楽を通して、私たちはどのように神を称えることができるかを語る。

 

Lucio SAN PEDRO

"Magsiawit Kayo Sa Panginoon"

 

Born in 1913. Music Teacher's Diploma, as graduate in composition and band conducting, University of the Philippines, 1938; and post-graduate studies in composition, Julliard School of Music in New York, 1947-48. He rose from assistant instructor in theory to chairman of the composition and conducting department of the University of the Philippines College of Music. He was with the faculty of several music schools including St. Scholastics's College, St. Theresa's College, St. Paul College. He was at one time musical director of the Dramtic Philippines at the Metropolitan Theatre, 1943-45; and Professor Emeritus, Up College of Music (Theory and Composition) 1980. He won the Republic Cultural Heritage Award in 1962, and Recognition Award of the Rizal Provincial League, Pasay Civic League, Rizal Press Club.

MAGSI-AWIT KAYO SA PANGINOON is a song of praise inspired by a popular biblical passage, taken from the book of Psalms. "Sing a new song unto the Lord!" It speaks of how we can lift praises to our God through the very music that emanates from our soul.

 

021-3.gif

 

間宮芳生

「まいまい」、「のよさ」

 

1929年北海道生まれ。6歳で最初の作曲。52年、東京音楽学校(現東京芸術大学)作曲科卒業、以来一貫して日本の作曲界を代表する作曲家のひとりとして活躍している。69年、日本合唱協会とコロムビア・レコードの委嘱で作曲したアカペラ混声合唱のための《日本民謡による12のインヴェンション》のうちの2曲、ともに山の民の民謡である。「まいまい」:富山県南部の山岳地帯にある東砺波郡(ひがしとなみぐん)平村(たいらむら)に伝わる、古雅な旋律を持つ神楽舞のうたである。平安京のみやびなうたが伝え残されたと言っても信じられそうな、大陸伝来の雅楽の音階「律音階」のうたで、合唱のために、ヨーロッパ、ルネッサンス風の、のびやかなポリフォニー音楽に仕上げた。「のよさ」(盆踊唄):信濃川をさかのぼって長野県に入ると、千曲川と名を変える。ちょうどそのあたり、長野盆地に出るはるか手前、長野県最北端の深い谷間の、下水内郡(しもみのちぐん)栄村に伝わる盆踊りうた。とてもはずんだ楽しいリズムと、表情豊かなメロディの民謡である。

 

MAMIYA Michio

"Maimai", "Noyosa"

 

Born in 1929 in Hokkaido. He composed for the first time when six years old. He graduated in 1 952 from the department of composition in Tokyo Music School (Tokyo National University of fine arts and music today). Since then, he has been playing an important role as one of composers representing the writing music world of Japan. His original, individual creativity as the result of multiple inquiries about folk music of Japan and World is highly evaluated both at home and abroad.

"Maimai", "Noyosa": These works were written in 1969 by the commission of Japan Chorus Association and Columbia Record. They are two pieces of " 12 inventions by Japanese folksongs" for a cappella, mixed chorus, both of them folksongs for people living in mountain regions. "Maimai" is handed down from generation to generation as well, a song of Kaguramai with ancient melodies "Maimai" is a song including "Ritsu-scale", that is, scale of Gagaku introduced from the Chinese continent. "Maimai". I completed it for chorus with a European. Renaissance taste to create an unrestrained polyphonic music. "Noyosa" (a song of Bon-dance) is a song for festival and also folksong with very cheerful, joyful rhythm and expressive melody.

 

 

 

前ページ   目次へ   次ページ

 






日本財団図書館は、日本財団が運営しています。

  • 日本財団 THE NIPPON FOUNDATION