日本財団 図書館


作曲家・作品紹介

Profile of Composers/Descriptions

 

018-1.gif

 

賈達群

鱶??

 

賈達群は「構造主義に没頭した作曲家のなかでも最も才能のある若い作曲家のひとり」としてよく知られている。《蜀鈎》(蜀の調べ)のあらゆる音楽素材は四川劇に由来し、それ以外の中国劇の音楽、衣装、仮面、所作、さらに書道や絵画からの表現も組み込んだ。第1楽章:「高音曲」独奏(ヴァイオリン)と打楽器だけで、時折、椴帳の背後から、もうひとつの独奏が伴奏として現われる。2本のヴァイオリンが、芝居の俳優のように歌っているが、ときどきこれらのヴァイオリンは、打楽器のように用いられる。第2楽章:「岩山の岩脈」四川はたくさんの丘と岩山がある省(州)である。スケルツォを採り入れ、山の力強さを表わすためにピアノと金属打楽器を、切り立ち、水平になり、傾斜する山の変化を表わすためにヴァイオリンを用いる。第3楽章:「化粧」この楽章は、中国劇における役の性格に基づいて、ション(男)、ダン(女)、ジン(将軍)、そしてチョウ(道化役)という4つの典型的な化粧を描く。

 

JIA Da-qun

The Flavour of Bashu - for two Violins,

Piano and Percussion

 

Jia Da qun is widely recognizes as "one of the most gifted younger composers among those who immersed themselves in structuralism."

All the musical materials of this piece were derived from Sichuan Opera. I also incorporated the expressions from other Chinese theatrical music, costume, masks, movement, even calligraphy and painting. The first movement: High Pitches Tune. It only has solo voice and percussion, and occasionally, other vocal accompaniment occurs behind the curtain. Thus, in this movement, two violins are singing as the actors in drama. The second movement: Veins in Rock.

Sichuan is a province (state) with many hills and rocky mountains. I adopted the Scherzo in this movement. The third movement: Facial Makeup. Types of facial makeup in Chinese Opera are highly appreciated in the world of art. Based upon the character of roles in the drama, this movement describes four typical facial makeup: Sheng (man). Dan (lady). Jing (general) and Chou (clown).

 

018-2.gif

 

何訓田

聲音的圖案

 

何訓田(1953〜)は、作曲家、上海音楽院の作曲・指揮科の教授、および学科長。四川省の小都市スイニンに生まれた。わずか8歳で、独学で音楽理論を学び、作曲を始めた。1982年上海音楽院作曲科を卒業、それ以前から様々な芸術団体のために音楽を書いていた。何訓田の音楽は、世界中の関心を集め、音楽作品と音楽理論いずれもが、タイム、ワシントンポスト、ロイター通信、ニューヨークタイムズ、ニューズウイーク、デイリーテレグラフ、ABC、BBC、CNN、NHKその他、400以上の媒体で取り上げられ、批評されている。《聲音的圏案》(音のパターン3)(97):同時に同じ空間で漂っている音は、別の時間と別の空間と狭間でまさに溶け合う。3人の奏者は、ゆっくり歩きながら演奏する。この三重奏は、ピソコロ、中国のフルート、エレクトリック・ヴァイオリンという特殊な編成で書かれた《音のパターン組曲》第3部による。この編成の特殊さゆえに、演奏ではビソコロ、フルート、ヴァイオリンが用いられる。

 

HE Xun-tian

The Pattern of the Sound, for Piccolo, Flute and Violin

 

He Xuntian (1953- ) Composer, professor and chairman of the Composition and Conducting Department, Shanghai Conservatory of Music. He Xuntian's music has attracted worldwide attention, and both his musical compositions and his musical theory have been written about and reviewed by over four hundred publications, including Time, Washington Post, Reuters, New York Times, News week, The Daily Telegraph ABC, BBC, CNN, NHK, among others.

The Pattern of Sound 3 (1997) Music by He Xuntian: Sounds floating in same time and same space to close the distance between different time and different space. Three performance playing as they stroll. The trio which is from the third part of The Pattern of Sound Suite which is especially written for Piccolo, Chinese-flute and Electric-violin. For this particular perform the instruments which have been used are piccolo, flute and violin.

 

018-3.gif

 

朱踐耳

第8交響樂―求索

 

(交響曲第8番―探求、チェロと打楽器のための)

《交響曲第8番》は、Q・ユアンの詩から着想を得た。

「私の道のりは、長く、長く、旅は遠く、遠く、

私は、心の欲求を捜し求めてどこまでも行くのだ。」

―Q・ユアン(紀元前339年〜278年)『悲しみとの出会い』

 

探求者の道のりは、遠く、長い

探求者の心は、孤独だ

探求の難しさは、計り知れない

探求の精神は、永遠である

 

ZHU Jian-er

The Eighth Symphony --Seeking for Cello and Percussion

 

Symphony No. 8 was drawn inspiration from Qu Yuan's poem:

"Long, long had been my road and far, far was the journer,

I would go up and down to seek my heart's desire."

Yuan (339B. C. -278B. C.). "Encountering Sorrow"

 

The seeker s road is far and long

The seeker's heart is solitary

The difficulties of seeking are immense

The spirit of seeking is eternal

 

 

 

前ページ   目次へ   次ページ

 






日本財団図書館は、日本財団が運営しています。

  • 日本財団 THE NIPPON FOUNDATION