日本財団 図書館


作曲家・作品紹介

Profile of Composers/Descriptions

 

055-1.gif

 

麥偉鑄

夕陽照

 

香港生まれの作曲家麥偉鑄は、作曲と電子音楽を学んだChinese University of Hong Kongとペンシルヴァニア州立大学を卒業後、生地に戻り香港演蓼学院(HKAPA)で作曲と電子音楽、音楽理論を教えている。現在は香港演勢学院の作曲・電子音楽部門の部門長を務める。

《夕陽照》は、フルートとB管クラリネット、ヴァイオリン、チェロおよびピアノのために書かれた。この作品のタイトルは(太陽の)最後の光輝の感覚と、残った時間の中での終わることのない探求の精神とを反映したものである。音楽は、対照的なテクスチュアと木管、弦、ピアノからなる三つの音色のグループを積極的に利用している。異なった音域に現れる似たような音形や、個々の楽器を際立たせるような線的な動きが太陽のエネルギーを表現するために用いられている一方、保続和音が静的なムードを醸し出して見事な対照を成す。

 

Clarence MAK

The Shining Sunset

 

Clarence Mak was born in Hong Kong. After graduated from the Chinese University of Hong Kong and the Pennsylvania State University in USA, studying electronic music and composition, he returned to Hong Kong and has been teaching composition electronic music and theory at the Hong Kong Academy for Performing Arts (HKAPA). Clarence Mak is currently Head of Composition and Electronic Music at the Hong Kong Academy of Performing Arts.

The Shining Sunset, For flute, B-flat clarinet, violin, cello and piano: The title of the work reflects a sense of the last splendor and a spirit of the never-ending pursuit in the rest of time. The music makes predominant use of contrasting textures and the three groups of tone color comprised of the wind, string, and piano. Similar gestures appearing in different registers and the liner movements which highlights the individual character of the instruments are used to express the energy of the sun while the sustained chords provide the contrast with a static mood.

 

055-2.gif

 

曽葉發

追影

 

1952年香港生まれの曽葉發は、放送制作者、作曲家、指揮者、現代音楽の後援者として知られている。84年から86年まで香港大学で講師として教鞭を執ったあと、86年から香港ラジオ・テレビ局のラジオ4の主幹となり香港唯一のクラシック音楽専門ラジオ局の運営に携わっている。

《追影》(98)―A管クラリネットと弦楽四重奏のための狂詩的楽章:作品のタイトルは不断の変化と追求のイメージを反映したものであり、また光と影との戯れをも暗示している。音楽的な観点から言えば、この作品は模倣の技法を広く利用しており、大地に繰り返し投げ掛けられる雲のイメージのパロディともなっている。楽式論的に言えば、作品は自由な形式による変奏曲の連続であり、線的な性格を伴って常に発展しつづける。この作品には真の意味での終わりは必要ではない、というのは様々な様々な現れ方は、主に交代する半音からなる基本楽想から生み出されうるからである。コーダでは、作品を通じて現れた様々な要素が再現することによって作品が閉じられる。

 

Richard TSANG

Chasing Shadows

 

Richard TSANG (b.1952) Born in Hong Kong, Dr.Richard Tsang is noted as a broadcaster, composer, conductor, as well as a promoter of contemporary music. He has taught as a lecturer at the Chinese University of Hong Kong during 1984-86 and since 1986 is Head of Radio 4 of Radio Television Hong Kong, responsible for planning and executing the only classical music radio station in the Territory.

Chasing Shadows (1998) - Rhapsodic Movement for Clarinet in A & String Quartet: The title of the work reflects a sense of restlessness and pursuit, as well as providing a connotation of the interplay of light and shades. On a more musical level, this piece makes predominant use of imitation techniques, a parody on the image of shadows being repeatedly cast over a landscape. Structurally the works is a string of variation sections in free form, always developing with a strong linear character. It does not really need an end as different manifestations could be generated from the basic musical ideas which comprise mainly of interchanging semi-tones. A brief coda concludes the movement by recapitulating various elements throughout the course of the work.

 

055-3.gif

 

P.マイヤーズ

 

ピーター・マイヤーズはラ・トローブ大学において、キース・ハンブル教授とセオドア・ダラーハイド博士の下で作曲を学んだ。一等賞で文学士を取得、作曲と楽曲分析で文学修士号を取得して同大学を卒業した後、アメリカ合衆国でユージンクルツ教授から作曲のプライベートレッスンを受けた。

《渦》:渦は、「木の葉や花びらなど同じ形状をした幾多の部分が、軸となる垂直線上の一点の周りに環状に配置されたもの」と定義される。《渦》における和声の素材は、基本となる音程が常に置換され続けることによって生ずるが、これによって和声的な緊張感とピッチ・クラスの内容とは絶え間ない変転の状態に置かれる。この和声素材が、固定された軸音の周りを渦のように収縮・拡大するのである。作品中何箇所かで和声は「希薄になり」、軸音は開離オクターヴとして明瞭に提示される。環状の配置の観念と歩調を合わせるように、作品は性格を異にする多くのセクションからなる広大なアーチ型の形式を有しており、それらのセクションの中にはそれ自体回文的な形式を有しているものもある。

 

Peter MYERS

Whorls

 

Peter Myers studied composition with Prof. Keith Humble and Dr. Theodore Dollarhide at La Trobe University. After graduating with a Bachelor of Arts with first class Honours, and a Master of Arts in composition and music analysis, Myers undertook private studies in composition with Prof. Eugene Kurtz in the USA.

Whorls: A whorl is defined as 'a circular arrangement of like parts, as leaves, flowers, etc., round a point on an axis, a vertical.' Analogously, the harmonic material in Whorls, which evolves from the constant rotation of intervals in such a way that harmonic tension and pitch class content are in a state of constant flux, expands and contracts like spirals round fixed axis notes. At several points in the piece, the harmony 'thins' and axis notes are clearly stated as open octaves. In keeping with the notion of circular arrangements, the work has the form of a large arch comprising many distinct sections some of which are themselves palindromic. Whorls is scored for clarinet, bass trombone, vibraphone and piano.

 

 

 

前ページ   目次へ   次ページ

 






日本財団図書館は、日本財団が運営しています。

  • 日本財団 THE NIPPON FOUNDATION