日本財団 図書館


作曲家・作品紹介

Profile of Composers/Descriptions

 

063-1.gif

 

井元透馬

奇想曲

 

1996年、東京芸術大学音楽学部器楽科トロンボーンを卒業、翌年、同大学の作曲科に入学。これまでに作曲を遠藤雅夫、松下功の両氏に師事。現在、東京芸術大学在学中。

軽快でリズミックな曲を書きたい、という思いから作曲した。

全体は3部構成であるが、その全てにおいて1小節目に提示された音やリズムの要素を展開したものが用いた。従って、個々の音の背景に哲学的な意味はないが、音と音とのつながり(縦、横)には必然性を持たせることができたのではないかと思う。

曲全体にも哲学的な意味はない。響きやリズムの変化を純粋に楽しめる曲に、という意図のみで作曲したものである。“Capriccio”という題名もそういう理由から選択したものである。

 

IMOTO Toma

Capriccio

 

Toma Imoto finished his bachelor s degree in trombone performance at the Tokyo National University of Fine Arts and Music in 1996, and, in the following year, entered the composition program of the same university, in which he is currently studying with Masao Endo and Isao Matsushita.

I began composing this piece, hoping to write something nimble and rhythmical. The piece consists of three parts, in all of which the melodic and rhythmical elements presented in the first measure are developed. There is no philosophical meaning in any notes, but I believe I have been able to give some sort of necessity to the vertical and horizontal connection between the notes.

The piece as a whole does not pursue any philosophical implication, either. My intention has just been to compose a piece that could give a pure delight of sound and rhythm themselves to the audience, and that is why I named this piece "Capriccio."

 

063-2.gif

 

E. F. H. デ・ヴェイラ

イデオロギー

 

現在、フィリピン大学音楽学部で作曲を専攻中の大学4年生。同大学の「新音楽家作曲家連盟」の副会長と、その振興普及実行委員会の会長を務めており、現代的な作曲様式と技法の創造と普及に力を尽くしている。

この作品は、人類の思想史上に現れた種々のイデオロギーの諸形式の聴覚による内省として意図されている。不協和音的な要素は、互いに相容れない諸哲学を表わし、悲惨な世界戦争をもって結末を迎える姿を容赦なく描き出す。不協和音の陰で鳴り響くゴングが、対立する諸力間の対話の調停者となる。特記しておくべきな点は、楽器法のダイナミクスが、不変性と和声とを追い求めているかのように絶え間ない変動の下にあるということである。曲の中間で、作品は新たな領域に移行し、すべての楽器はただひとつの協和的な流れへと注ぎ込む。作曲者は、いつの日か世界中のすべての不和も同じように調和へと収敏されるであろうという自らのユートピア的切望を音楽に反映させようと試みた。

 

Earl Francis Hanopol De VEYRA

IDEOLOHIYA

 

De Veyra is in his senior year in the U. P. College of Music where he is majoring in composition. He is currently the vice-chairman of the University of the Philippines' COMPOSERS OF NEW MUSIC (CONEMUS). He also heads the Executive Committee on Promotions and Dissemination of the organization that seeks to propagate the creation of modern compositional styles and techniques.

The piece is intended as an aural reflection of the diverse ideological forms that have traversed the history of human thought. The dissonant elements provide a stark illustration of conflicting philosophies-those that deceivingly and innocuously begin in the mind and end in disastrous world wars. Yet, beneath the instrumental cacophony, the listener will notice that the gong acts as a mediator between the dialogue of opposing forces. It will also be worth noting that the dynamics of the instrumentation seem to be in a state of constant state of flux, as if in a search for stability and harmony. Halfway, the piece takes on a different terrain-the instruments carefully settle into one euphonic flow. This procedure is reflective of the composer's utopian longing: that one day all the world's discords would similarly reach a harmonious convergence.

 

 

 

前ページ   目次へ   次ページ

 






日本財団図書館は、日本財団が運営しています。

  • 日本財団 THE NIPPON FOUNDATION